Tentoonstelling
'Ankers en Identiteit', Amerongen
Oranjerie Kasteel Amerongen,
Amerongen
15 Mei 2005 – 5 Juni 2005 ; bezocht zondag 5 Juni
"Ankers en Identiteit. Rademaker’s kasteeltekeningen en
latere visies op ‘het kasteel’."
Een 10-tal panelen met 9 kastelen waarvan de 17e en 18e eeuwse
tekeningen van Abraham Rademaker (1676/7-1735) worden getoond.
Ook zijn er foto’s van eind 19e eeuw tot heden. Veelal 2 of
meer beelden vanuit eenzelfde gezichthoek. Het totaal geeft een
beeld hoe de gebouwen zijn geworden wat ze nu zijn.
Een inleidend paneel met trefwoorden voor een periode en de toenmalige
visie op 'het kasteel'.
Bij Rademaker ging het om het roemruchte verleden en de status van een
kasteel. De afbeelding was niet per se de werkelijkheid.
Later had men een romantische kijk op het kasteel. Het
mysterieuze, mythische, spirituele, de fascinatie, de irrationele
middeleeuwen.
In de 2de helft van de 19de eeuw speelde het nationalistische aspect ;
kastelen als symbool voor Nederland. De restauraties door Pierre
Cuypers.
En nu, nu hebben kastelen een museaal-educatieve functie. En in
deze tentoonstelling worden tenslotte de woorden ankerpunten voor een
culturele en nationale identiteit genoemd.
Vervolgens de 9 kastelen. Ik heb in 'Het geheugen van Nederland' gezocht naar een mooie
bijbehorende 19de eeuwse foto
Als gezegd, 10 panelen, dus klein. De tentoonstelling doorkruist het gehele land, dus wacht tot hij in de buurt is en combineer hem met iets anders.
Reizende
tentoonstelling:
Kastelen, ankers en identiteit
Van 9 kastelen worden 17e en 18e eeuwse tekeningen van onder andere
Abraham Rademaker (1676/77-1735) getoond, en foto's van eind 19e eeuw
tot heden, die een beeld geven van hoe de gebouwen zijn geworden wat ze
nu zijn. Een kasteel is namelijk nooit af en verandert
voortdurend. Het
gaat om de Assumburg (Heemskerk), de Ridderzaal op het Binnenhof (Den
Haag), de Ruïne van Brederode (Santpoort), het Huis Doorn (Doorn),
Het
Oude Loo (Apeldoorn), Kasteel Radboud (Medemblik), Muiderslot (Muiden),
Strijen (Oosterhout) en Teylingen (Voorhout). De tentoonstelling
geeft
niet alleen de veranderingen die deze kastelen ondergingen tussen de
17e eeuw en nu weer, maar houdt zich ook bezig met sommige van de
achterliggende redenen van deze veranderingen, bijvoorbeeld de rol die
kastelen spelen bij de identiteitsvorming van bepaalde groepen in de
samenleving of de natie in het geheel.
Van
Mookerheide,
uit Slotberichten
Vanaf 18 april is er drie weken lang in het Jachtslot een
tentoonstelling over kastelen. "Ankers en Identiteit.
Rademaker’s kasteeltekeningen en latere visies op ‘het
kasteel’." is de titel.
Van 9 kastelen worden 17e en 18e eeuwse tekeningen van Abraham
Rademaker (1676/7-1735) getoond en ook zijn er foto’s van eind
19e eeuw tot heden die een beeld geven van hoe de gebouwen zijn
geworden wat ze nu zijn. Een kasteel is namelijk nooit af, verandert
voortdurend. Het gaat om Assumburg (Heemskerk), de Ridderzaal op het
Binnenhof (Den Haag), Bredero (Santpoort). Huis Doorn (Doorn), Oude Loo
(Apeldoorn), Radboud (Medemblik), Muiderslot (Muiden), Huis
ten Strijen (Oosterhout) en Teylingen (Voorhout).
Kastelen hebben een belangrijke rol gespeeld in het groeien naar
één natie. In de tijd van Abraham Rademaker was er in de
steden een nieuwe elite die zich een adellijke allure wilde aanmeten en
daarbij hoorde ook het kopen of opknappen van kastelen. Vooral in de
tweede helft van de 19e eeuw werden kastelen belangrijke symbolen van
de Nederlandse geschiedenis en volksaard of identiteit. Ze moesten
daarom behouden blijven en het is dan ook in deze tijd dat veel
kastelen voor het eerst gerestaureerd werden. De tentoonstelling
besteedt aandacht aan die
eerste restauratiegolf waarin bijvoorbeeld Pierre Cuypers een
belangrijke rol speelde. Alle negen kastelen zijn eigendom van de
Staat en worden beheerd door de Rijksgebouwendienst die ze behoedt voor
verval of afbraak.
Tegenwoordig hebben de kastelen twee belangrijke functies, ze dienen
als educatief museum, maar zijn ook een symbool van onze nationale
identiteit.